Schrijftips voor laaggeletterdheid

 <a href= ” style=”width:auto; height:auto; margin:0px 10px; max-width:35% max-height:258px;”>

Schrijftips voor laaggeletterdheid

Veel mensen met laaggeletterdheid herkennen zichzelf niet als zodanig. Ze weten het niet eens. Er zijn veel redenen waarom iemand een lager geletterdheidsniveau heeft dan zijn leeftijdsgenoten. Iemand met autisme kan bijvoorbeeld moeite hebben met het lezen van emotionele taal en stijlfiguren. Dit zijn allemaal tekenen dat een persoon moeite kan hebben met het begrijpen van wat hij leest. Uiteindelijk kan laaggeletterdheid de gezondheid van een familielid of een kind aantasten.

Het is belangrijk om te begrijpen wat geletterdheid is en hoe het verschilt van hooggeletterdheid. Dit soort materiaal is meestal geschreven in eenvoudige taal en maakt gebruik van gemakkelijke woorden en zinnen. Laaggeletterden hebben materiaal nodig dat gemakkelijk te begrijpen is en het gevoel geeft dat ze met een vriend praten. Als zodanig is het belangrijk om het niveau van het publiek te begrijpen en met dat in gedachten te schrijven. Hoewel veel schrijfstrategieƫn van toepassing zijn op alle soorten materiaal, kunnen die voor laaggeletterde doelgroepen belangrijker zijn dan andere. Om hen te helpen begrijpen wat ze lezen, moeten schrijvers een actieve stem en een gespreksstijl gebruiken.

Naast het focussen op het geletterdheidsniveau van de lezer, vertrouwen laaggeletterden vaak op familieleden of vrienden met een hoger geletterdheidsniveau om hen te helpen zich uit te drukken. Digital storytelling stelt laaggeletterde mensen in staat zichzelf uit te drukken door middel van hun eigen woorden en verhalen, en het kan hen ook een stem geven in kwesties met betrekking tot gemeenschapsbetrokkenheid. Bovendien, omdat het de diversiteit van het publiek respecteert, worden deelnemers erkend als experts en kunnen ze helpen bij het oplossen van problemen.

Site bezoeken voor meer info: https://hetsen-visschers.nl/